BEKIJK ONZE

Veelgestelde vragen

13) Wat is een ZZP’er?

Het is een onafhankelijke werknemer zonder personeel, de term in het Engels is freelancer en de term in het Nederlands is zzp. Ze kunnen vrij werken met verschillende bedrijven. De rechtsvorm van een onafhankelijk bedrijf in Nederland is de zogenaamde eenmanszaak.

14) Zijn er verschillen tussen Freelancer en eenmanszaak –ZZp’er?

Nee, alle termen betekenen hetzelfde, de freelancer is de persoon die zijn bedrijf heeft geregistreerd bij de KVK(Nederlandse Kamer van Koophandel), De Engelse term is freelancer en de Nederlandse term is ZZP’er (zelfstandige zonder personeel). Eenmanszaak is in feite de rechtsvorm van het bedrijf dat de autonome geregistreerde in de KVK.

15) Wat zijn de kenmerken van een bedrijf met rechtsvorm eenmanszaak ?

Dit type rechtsvorm van een bedrijf is een eenmanszaak waarbij u de enige eigenaar van u bedrijf bent. Dit is het geval als u een zelfstandig beroep uitoefent (bijvoorbeeld notaris of huisarts) of als u de enige eigenaar van uw bedrijf bent. Met deze juridische bedrijfsvorm kunt u ook personeel inhuren, maar u zou ook te maken krijgen met de aangifte loonheffing. Dit type bedrijf is geen rechtspersoon en is daarom verantwoordelijk voor zijn schulden.

16) Wat zijn de kenmerken van een bedrijf met rechtsvorm VoF?

Dit soort rechtsvorm van een bedrijf is een vennootschap in het algemeen, vennootschap onder firma (VoF), waarmee u het bedrijf kunt starten met een of meer partners. Om de verantwoordelijkheden van de partners te vervullen, kunnen ze een contract opstellen met de hulp van een professional. De VoF is geen rechtspersoon. Elke partner is verantwoordelijk voor alle schulden van het bedrijf.

17) Wat meer bij mij past, werk als werknemer voor en bedrijf of registreer mijn eigen bedrijf (eenmanszaak of VoF)?

In beide gevallen moet u belasting betalen, maar houd er rekening mee dat:

  • Wanner u uw eigen bedrijf hebt, hebt u de flexibiliteit om het werkschema te hebben dat u wilt, kunt u veel meer vacatures en inkomsten hebben, kunt u uw leveranciers en klanten met vrijheid selecteren, maar moet u ook zorgen voor verschillende kwesties, zoals het doen van uw verklaringen van inkomstenbelasting en btw aangifte, zoek een verzekering voor uw bedrijf en adverteer om nieuwe klanten te vinden.

Wanner u voor een bedrijf als werknemer werkt, hoeft u alleen de aangifte inkomstenbelasting te doen, moet u er rekening mee houden dat u meestal moet werken onder bepaalde voorwaarden, regels en schema’s naast het salaris dat met de werkgever is overeen

18) Is het mogelijk om voor een bedrijf in dienst te zijn en ook als zelfstandige ingeschreven te staan bij de KVK ( Nederlandse Kamer van Koophandel)?

Ja, het is mogelijk om als werknemer voor een bedrijf te werken en ook als freelancer ( eenmanszaak of VoF) in het KVK te worden geregistreerd, naast de winst-en-verliesrekening moet u de verklaringen van uw jaarlijkse loonlijst (Jaaropgaaf) en ook uw bedrijf invullen, allemaal in dezelfde verklaring.

19) Hoe moet je een eenmanszaak of VoF in de Nederland bij de Kamer van Koophandel(KVK) registreren?

Om uw bedrijf te registreren bij de Kamer van Koophandel moet u de onderstaande stappen volgen:

Stap 1: Bereid je inschrijving voor

Vul het digitale inschrijfformulier zo volledig mogelijk in. Dan kan de KVK u zo goed mogelijk van dienst zijn, als u langskomt op een kantoor, om uw inschrijving definitief te maken. Maak hiervoor een afspraak bij een KVK kantoor(KVK).

 

Stap 2: Maak een afspraak

Na het invullen van uw gegevens moet u persoonlijk langskomen bij KVK om uw inschrijving af te ronden. Dat kan alleen op afspraak. Inschrijven kan bij elk kantoor.

 

Stap 3: Voltooi je inschrijving

Tijdens je afspraak controleert een KVK- medewerker uw legitimatie en bekijkt hij of zij of u aan het inschrijfvoorwaarden voldoet.

 

Kosten voor inschrijving

U betaalt een eenmalige inschrijfvergoeding van € 50.-

Voor € 15.- kan u meteen een uittreksel meenemen, dit kun u gebruiken als bewijs van inschrijving. Sommige banken en groothandels vragen om een uittreksel.

Betaling is alleen mogelijk met pinpas of creditcard.

De stappen zijn een kopie van de website KVK: www.kvk.nl

Telefoon KVK, voor het geval u meer twijfels hebt over het invullen van het formulier om uw bedrijf te registreren 088-5851585

20) Wat zijn mijn fiscale verplichtingen als bedrijf (eenmanszaak of VoF) Nadat ik een bedrijf heb geregistreerd bij de kamer van koophandel (KVK)?

Nadat u zich als bedrijf bij de KVK hebt geregistreerd, moet u twee aangiften doen, de btw aangifte (omzetbelasting) in Januari, April, Juli en Oktober van elk jaar en de aangifte inkomstenbelasting tussen maart en april van elk jaar.

21) Welke informatie moet worden weergegeven op bedrijfstacturen?

Als u in Nederland goederen of diensten koopt, krijgt u van uw leverancier een factuur. Deze factuur moet aan een aantal eisen voldoen. Op elke factuur die u krijg moeten de volgende gegevens staan:

 

  • Naam en adres van de leverancier
  • Btw nummer van leverancier
  • Naam en adres
  • Factuurnummer
  • Factuurdatum
  • Datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd
  • De hoeveelheid en soort geleverde goederen
  • Soort geleverde diensten

 

Voor elk btw tarief of vrijstelling moet op de factuur vermeld staan:

  • Prijs per stuk of eenheid, exclusief btw
  • Eventuele korting als die niet in deze prijs zijn opgenomen
  • Het toegepaste btw-tarief
  • De vergoeding ( de prijs exclusief btw)
  • Bij vooruitbetaling: de datum van betaling als die afwijkt van factuurdatum
  • Het btw- bedrag
  • In sommige gevallen moet ook uw btw identificatienummer op de factuur staan. Dat is het geval bij export van goederen naar andere EU-landen en bij bepaalde diensten, die daarmee samenhangen, zoals vervoersdiensten. Ook bij verlegging moet uw btw identificatienummer op de factuur worden vermeld

 

*Kopie van de Belastingdienst, www.belastingdiesnt.nl

22) Is er een standaard factuurformaat dat een eenmanszaak of Vof bedrijf moet hebben?

Eigenlijk is er geen standaard factuurformaat, maar ze moeten altijd de door de belastingdienst gevraagde informatie tonen. In de volgende link kunt u factuurmodellen in word downloaden en deze gebruiken met uw bedrijfsinformatie wanneer u uw klanten factureert.

https://factuur.tips/nl/zzp/factuur-maken/download-factuur-voorbeeld-in-word

23) Welke belastingaftrek of voordelen kan ik toepassen in aangiften als ondernemers (eenmanszaak o VoF)?

Er zijn bijvoorbeeld verschillende soorten voordelen.

 

In DE BTW aangifte kunt u het volgende voordeel gebruiken, :

Het voordeel van de kleineondernemersregeling, dat wil zeggen gat u geen belasting betaalt over de btw aangifte, wanner de som van de btw die door het hele jaar door uw bedrijf moet worden betaald, minder is dan € 1345.- gedurende het jaar. Als het btw tarief voor uw bedrijf gedurende het jaar tussen € 1345.- en € 1883.- ligt, betaalt u slechts een percentage van de belastingen van de aangifte van de btw. Tenslotte, als het btw-tarief voor uw bedrijf gedurende het jaar groter is dan €1883.- dan betaalt u 100% van de belastingen op de btw-aangifte. Houd er rekening mee dat deze regel op 1 Januari 2020 zal veranderen.

 

In de Omzetbelasting heeft u de volgende voordelen:

  1. Zelfstandigenaftrek

Als u aan de volgende voorwaarden voldoet, kunt u van toepassing zijn op dat voordeel:

ü U bent ondernemer voor inkomstenbelasting. Of u dat bent of niet, hangt volledig van uw situatie af. U kunt de Ondernemers check controleren als u fiscaal ondernemer bent via de volgende link:  https://www.belastingdienst-ondernemerscheck.nl/

ü 1225 uren criterium (urencriterium), als u een ondernemer bent die minstens 1225 uren in uw kalenderjaar aan uw onderneming is toegewijd, kunt u in aanmerking komen voor het belastingvoordeel in de vorm van een subsidie voor zelfstandige werknemers.

 

Hieronder geven we enkele voorbeelden:

  • Als u uw bedrijf op 15 augustus 2019 heeft geregistreerd, is het criterium hetzelfde, dat wil zeggen dat u van 15 augustus tot 31 december minimaal 1225 uur moet besteden om op die uitkering in te gaan.
  • Maar als u uw bedrijf registreert op 1 Januari 2019, kunt u 1225 uur verzamelen tussen 1 Januari en 31 December 2019, wat overeenkomt met 25 uur per week geïnvesteerd in uw bedrijf.
  • Als je ook een eigen bedrijf hebt, werk je als werknemer voor een ander bedrijf, om 1225 uur is dit alleen van toepassing als je meer dan 50% van je tijd aan je eigen bedrijf besteedt.
  • Om dit voordeel aan te vragen, moet u de hele tijd registreren die u aan uw bedrijf besteedt, zoals tijd praten met klanten, vervoer om uw klant te ontmoeten, voorbereiding van e-mails, promoties, telefoongesprekken met klanten, reizen, uw administratie doen, vergaderingen, tijd om de marketing van uw bedrijf, enz. Voor te bereiden ziekte en vakantie-uren tellen niet mee.
  • In geval van een audit door de belastingdienst moet u kunnen aantonen dat u die uren voor uw bedrijf hebt gewerkt.

 

Als u aan de vereisten voldoet, is de aftrek van de opdracht van de zelfstandige werknemer (Zelfstandigenaftrek) als volgt:

  • In 2018: maximaal € 280.-
  • In 2019: ook een maximum van € 7.280.-

 

  1. b) Startersaftrek

Als u aan de volgende voorwaarden voldoet, kunt u van toepassing zijn op dat voordeel:

 

  • U heeft recht op zelfstandigenaftrek.
  • U hebt de zelfstandigenaftrek in de afgelopen 5 jaar maximaal 2 keer gebruikt.

Als u aan de vereisten voldoet, de aftrek van de startopdracht voor ondernemers (startersaftrek) is als volgt:

In 2018: het is € 2.123.-euros

En 2019: ook   € 2.123.-

24) Ik heb mijn bedrijf (eenmanszaak of VoF) geregistreerd bij de Kamer van Koophandel (KVK) op 9 Januari 2019, maar ik heb geen aankoop of verkoop gehad sinds ik het heb geregistreerd, ben ik verplicht om de btw-belasting in te dienen?

Ja, nadat u uw bedrijf in het KVK hebt geregistreerd, bent u verplicht om de btw aangiften op kwartaalbasis te doen, u hebt nog geen inkomsten of uitgaven als bedrijf gehad. Btw aangiften worden gedaan in Januari, April, Juli en Oktober van elk jaar. Aangezien uw bedrijf zich heeft geregistreerd in de maand waarin de aangiften worden gedaan (in Januari), moet u niet de aangifte van dat kwartaal doen, maar die van het volgende kwartaal, dat wil zeggen de aangifte van de maand April. Als u de btw aangifte niet verzendt, ontvangt u automatisch een boete van de belastingdienst.

25) Ben ik als ondernemer verplicht om een zakelijke bankrekening te hebben of kan ik mijn persoonlijke account gebruiken?

Als u een bedrijf (eenmanszaak of VoF) hebt geregistreerd, hoeft u geen zakelijke bankrekening te openen, maar het is raadzaam om een zakelijke bankrekening te hebben, omdat dit de administratie voor u en de accountant vergemakkelijkt bij het identificeren van uitgaven of inkomsten met betrekking tot uw bedrijf. Naast meer veiligheid en formaliteit voor klanten of leveranciers die met uw bedrijf werken. U moet er rekening me houden dat het hebben van een zakelijke bankrekening vaak maandelijkse kosten met zich meebrengt, sommige banken hebben zakelijke bankrekeningen met lagere bankkosten gedurende de eerste 2 jaar van oprichting.

26) Ik heb mijn bedrijf geregistreerd bij de KVK(eenmanszaak en VoF) en ben zwanger geworden, dus ik kan een paar maanden niet werken voor mijn bedrijf, kan ik wat hulp vragen?

Als u een zakenvrouw bent en zwanger bent, kunt u een zwangerschapsuitkering aanvragen. Deze regeling heet Zwanger en zelfstandige (ZEZ) en het UWV word gevraagd. Nadat u uw aanvraag heeft ingediend bij UWV analyseren ze uw geval en kunnen ze u een zwangerschap salaris geven van minimaal 16 weken. Gedurende deze periode kan ze geen inkomstenfactuur afgeven aan zijn klanten. Het moederschapsloon wordt eenmaal per week uitbetaald. U kunt een ZEZ- Uitkering aanvragen vanaf het moment dat u 24 weken zwanger bent. U kunt het verzoek uiterlijk 2 weken voor de startdatum van uw zwangerschapsverlof indienen. U kunt ook met terugwerkende kracht een ZEZ- uitkering aanvragen voor 1 jaar, maar in dit geval ontvangt u minder voordelen. Als u de uitkering na 1 jaar aanvraagt, ontvangt u geen voordelen meer.

27) Wat is het verschil tussen BSN en RSIN?

Alle rechtspersonen en verenigingen, zoals BV’s, stichtingen, algemene verenigingen (VoF) en maatschappen, niet die van een enkele eigenaar (eenmanszaken), ontvangen een Kamer van koophandel (KVK) en een informatie nummer van juridische entiteiten en bedrijven (RSIN) bij registratie bij de Kamer van Koophandel. Dit nummer wordt, net als het BSN- nummer, gebruikt om gegevens uit te wisselen met andere organisaties, zoals de belastingdienst.

ONTDEK

Onze diensten

Administratieve diensten

Directe toegang tot ons PSM Consultancy online platform, waar elke klant zijn btw-aangifte kan bekijken.

Toegang tot actuele en historische btw-aangifteverslagen.

Registratie en bezichtiging van facturen op het online platform.

Om te zoeken naar facturen geregistreerd op het online platform, jaarlijkse winstgrafiek van uw bedrijf, registers van werktijden en het beheer van klanten en leveranciers.

Lees meer

Boekhoudkundige diensten

Beoordeling van inkomsten- en onkostenfacturen.

Advies over factureringsregels.

Wij maken de balans van uw bedrijf op.

Wij maken het rapport op van de winst en verlies van uw bedrijf.

Lees meer

Belastingdienst

BTW-aangifte.

Aangifte inkomstenbelasting (formulier P, M en C).

Advies over fiscale voordelen voor bedrijven.

Advies aan audits.

Informatie over 30% uitspraak (regeling).

Lees meer

GA NAAR ONS

Belastingportaal
KLIK HIER