BEKIJK ONZE

Veelgestelde vragen

01) Wat betekent Gemeente, Belastingdienst, KVK, Toeslagen, DigiD?

Gemeente = Stadhuis

Belastingdienst = Organisatie  die bepaald en controleer de belasting (www.belastingdienst.nl)

KVK= Kamer van koophandel(www.kvk.nl )

Toeslagen = Subsidies in Nederland (www.toeslagen.nl)

DigiD = Elektronische handtekening in Nederland (www.digid.nl )

02) Welke soorten aangifteformulieren bestaan er en welke komt overeen met mij?

C-Formulier

Als u het hele jaar door bent ingeschreven in de gemeente met een adres buiten Nederland,(bijvoorbeeld u bent geregistreerd op een adres in Spanje van 1 Januari t/m 31 December van het jaar dat u aangifte wil doen) dan moet u de aangifte doen met een C-formulier(Inkomstenbelasting),dit kan u online doen of door middel van een formulier op te sturen (Dit geldt niet voor uitgezonden overheidspersoneel die in het buitenland woont).

 

M-Formulier

Als u maar een deel van het jaar in Nederland hebt gewoond en u bent op een Nederlands adres ingeschreven, dan moet u aangifte doen met een M-formulier. Deze aangifte is alleen door middel van een formulier op te sturen. Als u bijvoorbeeld woont in Spanje maar u werkt in Nederland (wel of niet geregistreerd in een gemeente in Nederland) van 1 Januari t/m 15 Mei en vervolgens op 16 Mei, registreerde u zich in de gemeente met u adres in Nederland, dan bent u een gedeeltelijke inwoner en moet u de aangifte inkomstenbelasting indienen met een M-formulier.

 

P-Formulier

Als u het hele jaar door bent ingeschreven in de gemeente met en adres binnen Nederland van 1 Januari t/m 31 December van het jaar dat u aangifte wil doen, dan moet u de aangifte doen met een P-formulier (aangifte Inkomstenbelasting voor inwoners), dit kan u online doen of door middel van een formulier op te sturen.

03) Ben ik verplicht om een aangifte inkomstenbelasting te doen?

U moet rekening houden met het volgende:

a. Als u een uitnodigingsbrief van de belastingdienst hebt ontvangen, moet u de inkomstenaangifte doen voor de in de uitnodiging vermelde datum, anders krijt u een boete van de belastingdienst.

b. Als u de uitnodigingsbrief van de belastingdienst niet hebt ontvangen, moet u uw belastingen berekenen met een belastingadviseur en als u minder dan € 15.- moet ontvangen of meer dan € 46.- belasting moet betalen in de aangifte, moet u de aangifte doen van de inkomsten van dat jaar.

c. Als u uw aangifte inkomstenbelasting niet op tijd indient, kunt u een boete krijgen als de belastingdienst u moet vragen om een verklaring af te leggen na de deadline.

04) Welke dagen moet ik mijn aangifte doen voor de inkomstenbelasting?

De aangifte voor de inkomstenbelasting  kan elk jaar tussen Maart en April worden opgesteld. Als u bijvoorbeeld de aangifte van de inkomstenbelasting van 2019 wilt doen, kunt u deze verzenden van 1 Maart 2020 t/m 30 April 2020. Als u op tijd aangiftes doet, ontvangt u uw belastingaangiften in gemiddeld 3 tot 6 maanden. Als u uw aangifte  inkomstenbelasting te laat indient, kan de afhandeling van uw aangifte volgens de regels van de belasting dienst tot 3 wettelijk jaren duren.

05) Tot hoeveel jaar terug kan ik aangifte inkomstenbelasting doen?

U kunt met terug werkende kracht tot 5 jaar aangifte inkomstenbelasting doen. Als het bijvoorbeeld momenteel in Maart 2020 is en u de aangifte inkomstenbelasting van 2019 wilt verzenden, maar de vorige aangifte niet hebt verzonden, dan kan u de aangifte inkomstenbelasting doen van het jaar 2015. Dit zijn de verklaringen van het jaar 2015,5016,2017,2018 en 2019 (5 volledige jaren)

06) Ik heb de aangifte inkomstenbelasting gedaan met C- formulier (niet ingezetenen) en de belastingdienst heeft me de resolutie gestuurd waarin staat dat ik geld voor belasting zal ontvangen, maar ze kunnen me niet het geld terug geven omdat ik mijn bankrekening bij DigiD moet updaten. Omdat ik geen inwoner ben, kan ik een DigiD niet aanvragen. Is er een andere manier om de bankrekening te updaten ?

Ja, er is een andere manier waarop u de bankrekening kunt updaten als u geen DigiD hebt. U kunt een eenvoudige brief in het Engels of Nederlands per post naar de belastingdienst sturen.

Titel van de brief: Update van de bankrekening voor teruggave van inkomstenbelasting van het jaar waarin u het geld wilt ontvangen.

A. Schrijf de volgende persoonlijke informatie in de brief:

  • Volledige naam
  • Adres waar u bent ingeschreven in de gemeente
  • BSN Nummer
  • Geboorte datum
  • Bank naam
  • Bank adres
  • IBAN Nummer
  • SWIFT o BIC Code van uw bank
  • Naam van de bankrekeninghouder (naam van de persoon die de aangifte inkomstenbelasting doet)

 

B. Belangrijk:

  • U moet uw bankafschrift of een impressie van uw bankafschrift in leveren. Dit mag niet langer zijn dan 2 maanden ( de bankrekening moet op naam staan van de klant die de aangifte inkomstenbelasting heeft gedaan, deze accepteren geen andere namen)
  • De brief moet worden ondertekend en met een kopie van een paspoort of identiteit kaart.
  • Het wordt aanbevolen om de brief met track en trace (trackingcode via post) te versturen zodat u weet wanner de brief bij de belastingdienst is aangekomen.
  • U moet de brief naar het volgende adres sturen:

Belastingdienst/Centrale administratieve processen Unit Registreren

PO BOX 9055

7300 GT Apeldoorn

Nederland

07) Ik reis vaak en soms zie ik de brieven die de belastingdienst aan mij stuurt (per post naar mijn adres) een beetje laat. Is er een manier om de belastingbrieven online te ontvangen?

Ja, er is een optie zodat u alle brieven van alle Nederlandse overheid instanties online kunt ontvangen. Ga naar: https://mijn.overheid.nl/

Ga vervolgens naar het gedeelte met de melding inloggen ( rechterkant van het scherm) en voer in met uw DigiD. Vervolgens moet u activeren zodat de meldingen kunnen binnenkomen. Wanner u in de online e-mail bent, gaat u naar het tabblad met “Berichtenbox” on de e-mails te controleren die u van de Nederlandse overheid instanties heeft gekregen, u kunt het controleren vanaf elk punt waar u internet hebt. Als u wilt dat een e-mailmelding uw persoonlijke e-mailadres bereikt, kunt u deze ook verbinden me uw e-mail. Houd er rekening mee dat u brieven van de gemeente, belastingdienst en toeslagen ontvangt, maar dat u geen belasting brieven ontvangt as u bedrijven hebt.

08) Wat is de DigiD?

Uw DigiD bestaat uit een gebruikersnaam en wachtwoord die u hebt gekozen bij uw aanvraag. Met uw DigiD krijgt u toegang tot honderden websites van de Nederlandse overheid en kunt u verschillende soorten overeenkomsten van dergelijke organisatie accepteren en aanvragen, inclusief uw belastingaangifte. DigiD is uw elektronische handtekening in Nederland.

09) Hoe kan ik mijn DigD aanvragen?

U kunt het aanvragen op de officiële website van de DigiD, www.digid.nl, het is in de Nederlandse en Engelse versie te krijgen, u gaat naar de optie DigiD aanvragen of vraag uw DigiD aan als u in de Engelse versie bent. Vul de gevraagde gegevens in, maak een gebruikersnaam en wachtwoord aan die u wil, die kunt u alleen gebruiken als het is geactiveerd. Houd er rekening mee dat alleen mensen die in Nederland geregistreerd zijn een DigiD kunnen aanvragen, anders weigeren ze het. Nadat u al uw gegevens online op de DigiD-website hebt verzonden, ontvangt u na gemiddeld 5 werkdagen een brief met een activatie code  per post op het adres waar u in Nederland geregistreerd bent. Om uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord te activeren, moet u na ontvangst van de activeringscode per post terugkeren naar de DigiD pagina. Ga naar de optie die zegt: Code ontvangen en activeer vervolgens uw DigiD. Nu bent u klaar om uw elektronische handtekening te gebruiken in elke organisatie in Nederland

ONTDEK

Onze diensten

Administratieve diensten

Directe toegang tot ons PSM Consultancy online platform, waar elke klant zijn btw-aangifte kan bekijken.

Toegang tot actuele en historische btw-aangifteverslagen.

Registratie en bezichtiging van facturen op het online platform.

Om te zoeken naar facturen geregistreerd op het online platform, jaarlijkse winstgrafiek van uw bedrijf, registers van werktijden en het beheer van klanten en leveranciers.

Lees meer

Boekhoudkundige diensten

Beoordeling van inkomsten- en onkostenfacturen.

Advies over factureringsregels.

Wij maken de balans van uw bedrijf op.

Wij maken het rapport op van de winst en verlies van uw bedrijf.

Lees meer

Belastingdienst

BTW-aangifte.

Aangifte inkomstenbelasting (formulier P, M en C).

Advies over fiscale voordelen voor bedrijven.

Advies aan audits.

Informatie over 30% uitspraak (regeling).

Lees meer

GA NAAR ONS

Belastingportaal
KLIK HIER