BEKIJK ONZE

Veelgestelde vragen

01) Wat betekent Gemeente, Belastingdienst, KVK, Toeslagen, DigiD?

Gemeente = Stadhuis

Belastingdienst = Organisatie  die bepaald en controleer de belasting (www.belastingdienst.nl)

KVK= Kamer van koophandel(www.kvk.nl )

Toeslagen = Subsidies in Nederland (www.toeslagen.nl)

DigiD = Elektronische handtekening in Nederland (www.digid.nl )

0

02) Welke soorten aangifteformulieren bestaan er en welke komt overeen met mij?

C-Formulier

Als u het hele jaar door bent ingeschreven in de gemeente met een adres buiten Nederland,(bijvoorbeeld u bent geregistreerd op een adres in Spanje van 1 Januari t/m 31 December van het jaar dat u aangifte wil doen) dan moet u de aangifte doen met een C-formulier(Inkomstenbelasting),dit kan u online doen of door middel van een formulier op te sturen (Dit geldt niet voor uitgezonden overheidspersoneel die in het buitenland woont).

 

M-Formulier

Als u maar een deel van het jaar in Nederland hebt gewoond en u bent op een Nederlands adres ingeschreven, dan moet u aangifte doen met een M-formulier. Deze aangifte is alleen door middel van een formulier op te sturen. Als u bijvoorbeeld woont in Spanje maar u werkt in Nederland (wel of niet geregistreerd in een gemeente in Nederland) van 1 Januari t/m 15 Mei en vervolgens op 16 Mei, registreerde u zich in de gemeente met u adres in Nederland, dan bent u een gedeeltelijke inwoner en moet u de aangifte inkomstenbelasting indienen met een M-formulier.

 

P-Formulier

Als u het hele jaar door bent ingeschreven in de gemeente met en adres binnen Nederland van 1 Januari t/m 31 December van het jaar dat u aangifte wil doen, dan moet u de aangifte doen met een P-formulier (aangifte Inkomstenbelasting voor inwoners), dit kan u online doen of door middel van een formulier op te sturen.

0

03) Ben ik verplicht om een aangifte inkomstenbelasting te doen?

U moet rekening houden met het volgende:

a. Als u een uitnodigingsbrief van de belastingdienst hebt ontvangen, moet u de inkomstenaangifte doen voor de in de uitnodiging vermelde datum, anders krijt u een boete van de belastingdienst.

b. Als u de uitnodigingsbrief van de belastingdienst niet hebt ontvangen, moet u uw belastingen berekenen met een belastingadviseur en als u minder dan € 15.- moet ontvangen of meer dan € 46.- belasting moet betalen in de aangifte, moet u de aangifte doen van de inkomsten van dat jaar.

c. Als u uw aangifte inkomstenbelasting niet op tijd indient, kunt u een boete krijgen als de belastingdienst u moet vragen om een verklaring af te leggen na de deadline.

0

04) Welke dagen moet ik mijn aangifte doen voor de inkomstenbelasting?

De aangifte voor de inkomstenbelasting  kan elk jaar tussen Maart en April worden opgesteld. Als u bijvoorbeeld de aangifte van de inkomstenbelasting van 2019 wilt doen, kunt u deze verzenden van 1 Maart 2020 t/m 30 April 2020. Als u op tijd aangiftes doet, ontvangt u uw belastingaangiften in gemiddeld 3 tot 6 maanden. Als u uw aangifte  inkomstenbelasting te laat indient, kan de afhandeling van uw aangifte volgens de regels van de belasting dienst tot 3 wettelijk jaren duren.

0

05) Tot hoeveel jaar terug kan ik aangifte inkomstenbelasting doen?

U kunt met terug werkende kracht tot 5 jaar aangifte inkomstenbelasting doen. Als het bijvoorbeeld momenteel in Maart 2020 is en u de aangifte inkomstenbelasting van 2019 wilt verzenden, maar de vorige aangifte niet hebt verzonden, dan kan u de aangifte inkomstenbelasting doen van het jaar 2015. Dit zijn de verklaringen van het jaar 2015,5016,2017,2018 en 2019 (5 volledige jaren)

0

06) Ik heb de aangifte inkomstenbelasting gedaan met C- formulier (niet ingezetenen) en de belastingdienst heeft me de resolutie gestuurd waarin staat dat ik geld voor belasting zal ontvangen, maar ze kunnen me niet het geld terug geven omdat ik mijn bankrekening bij DigiD moet updaten. Omdat ik geen inwoner ben, kan ik een DigiD niet aanvragen. Is er een andere manier om de bankrekening te updaten ?

Ja, er is een andere manier waarop u de bankrekening kunt updaten als u geen DigiD hebt. U kunt een eenvoudige brief in het Engels of Nederlands per post naar de belastingdienst sturen.

Titel van de brief: Update van de bankrekening voor teruggave van inkomstenbelasting van het jaar waarin u het geld wilt ontvangen.

A. Schrijf de volgende persoonlijke informatie in de brief:

  • Volledige naam
  • Adres waar u bent ingeschreven in de gemeente
  • BSN Nummer
  • Geboorte datum
  • Bank naam
  • Bank adres
  • IBAN Nummer
  • SWIFT o BIC Code van uw bank
  • Naam van de bankrekeninghouder (naam van de persoon die de aangifte inkomstenbelasting doet)

 

B. Belangrijk:

  • U moet uw bankafschrift of een impressie van uw bankafschrift in leveren. Dit mag niet langer zijn dan 2 maanden ( de bankrekening moet op naam staan van de klant die de aangifte inkomstenbelasting heeft gedaan, deze accepteren geen andere namen)
  • De brief moet worden ondertekend en met een kopie van een paspoort of identiteit kaart.
  • Het wordt aanbevolen om de brief met track en trace (trackingcode via post) te versturen zodat u weet wanner de brief bij de belastingdienst is aangekomen.
  • U moet de brief naar het volgende adres sturen:

Belastingdienst/Centrale administratieve processen Unit Registreren

PO BOX 9055

7300 GT Apeldoorn

Nederland

0

07) Ik reis vaak en soms zie ik de brieven die de belastingdienst aan mij stuurt (per post naar mijn adres) een beetje laat. Is er een manier om de belastingbrieven online te ontvangen?

Ja, er is een optie zodat u alle brieven van alle Nederlandse overheid instanties online kunt ontvangen. Ga naar: https://mijn.overheid.nl/

Ga vervolgens naar het gedeelte met de melding inloggen ( rechterkant van het scherm) en voer in met uw DigiD. Vervolgens moet u activeren zodat de meldingen kunnen binnenkomen. Wanner u in de online e-mail bent, gaat u naar het tabblad met “Berichtenbox” on de e-mails te controleren die u van de Nederlandse overheid instanties heeft gekregen, u kunt het controleren vanaf elk punt waar u internet hebt. Als u wilt dat een e-mailmelding uw persoonlijke e-mailadres bereikt, kunt u deze ook verbinden me uw e-mail. Houd er rekening mee dat u brieven van de gemeente, belastingdienst en toeslagen ontvangt, maar dat u geen belasting brieven ontvangt as u bedrijven hebt.

0

08) Wat is de DigiD?

Uw DigiD bestaat uit een gebruikersnaam en wachtwoord die u hebt gekozen bij uw aanvraag. Met uw DigiD krijgt u toegang tot honderden websites van de Nederlandse overheid en kunt u verschillende soorten overeenkomsten van dergelijke organisatie accepteren en aanvragen, inclusief uw belastingaangifte. DigiD is uw elektronische handtekening in Nederland.

0

09) Hoe kan ik mijn DigD aanvragen?

U kunt het aanvragen op de officiële website van de DigiD, www.digid.nl, het is in de Nederlandse en Engelse versie te krijgen, u gaat naar de optie DigiD aanvragen of vraag uw DigiD aan als u in de Engelse versie bent. Vul de gevraagde gegevens in, maak een gebruikersnaam en wachtwoord aan die u wil, die kunt u alleen gebruiken als het is geactiveerd. Houd er rekening mee dat alleen mensen die in Nederland geregistreerd zijn een DigiD kunnen aanvragen, anders weigeren ze het. Nadat u al uw gegevens online op de DigiD-website hebt verzonden, ontvangt u na gemiddeld 5 werkdagen een brief met een activatie code  per post op het adres waar u in Nederland geregistreerd bent. Om uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord te activeren, moet u na ontvangst van de activeringscode per post terugkeren naar de DigiD pagina. Ga naar de optie die zegt: Code ontvangen en activeer vervolgens uw DigiD. Nu bent u klaar om uw elektronische handtekening te gebruiken in elke organisatie in Nederland

0

10) Op welke datum moet ik de btw aangifte doen?

Nadat u uw bedrijf  (eenmanszaak of VoF), heeft geregistreerd, bent u verplicht om elk jaar de btw aangifte te doen per kwartaal in januari, april, juli en oktober. De kwartalen zijn als volgt verdeeld, ervan uitgaande dat we in 2019 zijn :

 

Eerste kwartaal (Q1-2019), moet u de facturen van inkomsten en uitgaven van uw bedrijf declareren tussen Januari en Maart gedurende de maand April 2019.

Tweede kwartaal (Q2-2019), moet u de facturen van inkomsten en uitgaven van uw bedrijf declareren tussen April en Juni gedurende de maand Juli 2019.

Derde kwartaal (Q2-2019) moet u de facturen van inkomsten en uitgaven van uw bedrijf declareren tussen Juli en September gedurende de maand Oktober 2019

Vierde kwartaal (Q4-2019) moet u de facturen van inkomsten en uitgaven van uw bedrijf declareren tussen Oktober en December gedurende de maand Januari 2020.

0

11) Ik heb de btw aangifte voor het tweede kwartaal van 2019 ( Q2-2019) verzonden en nu moet ik € 500.-aan belasting betalen, totdat ik tijd heb om deze btw belastingen te betalen van Q2-2019?

U kunt de btw maximaal betalen tot de laatste dag waarop de aangifte btw is geopend (Q2-2019). In dit geval, omdat de aangifte van het tweede kwartaal van 2019 in Juli is, kunt u de betaling uitvoeren tot 31 Juli 2019. Houd er rekening mee dat als u niet op tijd belasting betaalt, u een late belastingboete kunt krijgen. Er zijn twee soorten boetes voor ondernemers, voor te late aangifte en voor te late betaling van belastingen.

0

12) Is er een officiële belastingdienst bankrekening waar ik de belasting kan betalen?

Ja, tot nu toe is de belastingdienstrekening waar belasting wordt betaald als volgt:

t.n.v. Belastingdienst Apeldoorn.

IBAN: NL86 INGB 0002 4455 88

Het word altijd aanbevolen om de officiële website van de belastingdienst te bekijken, daar voer je de officiële bankrekening in.

0

13) Wat is een ZZP’er?

Het is een onafhankelijke werknemer zonder personeel, de term in het Engels is freelancer en de term in het Nederlands is zzp. Ze kunnen vrij werken met verschillende bedrijven. De rechtsvorm van een onafhankelijk bedrijf in Nederland is de zogenaamde eenmanszaak.

0

14) Zijn er verschillen tussen Freelancer en eenmanszaak –ZZp’er?

Nee, alle termen betekenen hetzelfde, de freelancer is de persoon die zijn bedrijf heeft geregistreerd bij de KVK(Nederlandse Kamer van Koophandel), De Engelse term is freelancer en de Nederlandse term is ZZP’er (zelfstandige zonder personeel). Eenmanszaak is in feite de rechtsvorm van het bedrijf dat de autonome geregistreerde in de KVK.

0

15) Wat zijn de kenmerken van een bedrijf met rechtsvorm eenmanszaak ?

Dit type rechtsvorm van een bedrijf is een eenmanszaak waarbij u de enige eigenaar van u bedrijf bent. Dit is het geval als u een zelfstandig beroep uitoefent (bijvoorbeeld notaris of huisarts) of als u de enige eigenaar van uw bedrijf bent. Met deze juridische bedrijfsvorm kunt u ook personeel inhuren, maar u zou ook te maken krijgen met de aangifte loonheffing. Dit type bedrijf is geen rechtspersoon en is daarom verantwoordelijk voor zijn schulden.

0

16) Wat zijn de kenmerken van een bedrijf met rechtsvorm VoF?

Dit soort rechtsvorm van een bedrijf is een vennootschap in het algemeen, vennootschap onder firma (VoF), waarmee u het bedrijf kunt starten met een of meer partners. Om de verantwoordelijkheden van de partners te vervullen, kunnen ze een contract opstellen met de hulp van een professional. De VoF is geen rechtspersoon. Elke partner is verantwoordelijk voor alle schulden van het bedrijf.

0

17) Wat meer bij mij past, werk als werknemer voor en bedrijf of registreer mijn eigen bedrijf (eenmanszaak of VoF)?

In beide gevallen moet u belasting betalen, maar houd er rekening mee dat:

  • Wanner u uw eigen bedrijf hebt, hebt u de flexibiliteit om het werkschema te hebben dat u wilt, kunt u veel meer vacatures en inkomsten hebben, kunt u uw leveranciers en klanten met vrijheid selecteren, maar moet u ook zorgen voor verschillende kwesties, zoals het doen van uw verklaringen van inkomstenbelasting en btw aangifte, zoek een verzekering voor uw bedrijf en adverteer om nieuwe klanten te vinden.

Wanner u voor een bedrijf als werknemer werkt, hoeft u alleen de aangifte inkomstenbelasting te doen, moet u er rekening mee houden dat u meestal moet werken onder bepaalde voorwaarden, regels en schema’s naast het salaris dat met de werkgever is overeen

0

18) Is het mogelijk om voor een bedrijf in dienst te zijn en ook als zelfstandige ingeschreven te staan bij de KVK ( Nederlandse Kamer van Koophandel)?

Ja, het is mogelijk om als werknemer voor een bedrijf te werken en ook als freelancer ( eenmanszaak of VoF) in het KVK te worden geregistreerd, naast de winst-en-verliesrekening moet u de verklaringen van uw jaarlijkse loonlijst (Jaaropgaaf) en ook uw bedrijf invullen, allemaal in dezelfde verklaring.

0

19) Hoe moet je een eenmanszaak of VoF in de Nederland bij de Kamer van Koophandel(KVK) registreren?

Om uw bedrijf te registreren bij de Kamer van Koophandel moet u de onderstaande stappen volgen:

Stap 1: Bereid je inschrijving voor

Vul het digitale inschrijfformulier zo volledig mogelijk in. Dan kan de KVK u zo goed mogelijk van dienst zijn, als u langskomt op een kantoor, om uw inschrijving definitief te maken. Maak hiervoor een afspraak bij een KVK kantoor(KVK).

 

Stap 2: Maak een afspraak

Na het invullen van uw gegevens moet u persoonlijk langskomen bij KVK om uw inschrijving af te ronden. Dat kan alleen op afspraak. Inschrijven kan bij elk kantoor.

 

Stap 3: Voltooi je inschrijving

Tijdens je afspraak controleert een KVK- medewerker uw legitimatie en bekijkt hij of zij of u aan het inschrijfvoorwaarden voldoet.

 

Kosten voor inschrijving

U betaalt een eenmalige inschrijfvergoeding van € 50.-

Voor € 15.- kan u meteen een uittreksel meenemen, dit kun u gebruiken als bewijs van inschrijving. Sommige banken en groothandels vragen om een uittreksel.

Betaling is alleen mogelijk met pinpas of creditcard.

De stappen zijn een kopie van de website KVK: www.kvk.nl

Telefoon KVK, voor het geval u meer twijfels hebt over het invullen van het formulier om uw bedrijf te registreren 088-5851585

0

20) Wat zijn mijn fiscale verplichtingen als bedrijf (eenmanszaak of VoF) Nadat ik een bedrijf heb geregistreerd bij de kamer van koophandel (KVK)?

Nadat u zich als bedrijf bij de KVK hebt geregistreerd, moet u twee aangiften doen, de btw aangifte (omzetbelasting) in Januari, April, Juli en Oktober van elk jaar en de aangifte inkomstenbelasting tussen maart en april van elk jaar.

0

21) Welke informatie moet worden weergegeven op bedrijfstacturen?

Als u in Nederland goederen of diensten koopt, krijgt u van uw leverancier een factuur. Deze factuur moet aan een aantal eisen voldoen. Op elke factuur die u krijg moeten de volgende gegevens staan:

 

  • Naam en adres van de leverancier
  • Btw nummer van leverancier
  • Naam en adres
  • Factuurnummer
  • Factuurdatum
  • Datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd
  • De hoeveelheid en soort geleverde goederen
  • Soort geleverde diensten

 

Voor elk btw tarief of vrijstelling moet op de factuur vermeld staan:

  • Prijs per stuk of eenheid, exclusief btw
  • Eventuele korting als die niet in deze prijs zijn opgenomen
  • Het toegepaste btw-tarief
  • De vergoeding ( de prijs exclusief btw)
  • Bij vooruitbetaling: de datum van betaling als die afwijkt van factuurdatum
  • Het btw- bedrag
  • In sommige gevallen moet ook uw btw identificatienummer op de factuur staan. Dat is het geval bij export van goederen naar andere EU-landen en bij bepaalde diensten, die daarmee samenhangen, zoals vervoersdiensten. Ook bij verlegging moet uw btw identificatienummer op de factuur worden vermeld

 

*Kopie van de Belastingdienst, www.belastingdiesnt.nl

0

22) Is er een standaard factuurformaat dat een eenmanszaak of Vof bedrijf moet hebben?

Eigenlijk is er geen standaard factuurformaat, maar ze moeten altijd de door de belastingdienst gevraagde informatie tonen. In de volgende link kunt u factuurmodellen in word downloaden en deze gebruiken met uw bedrijfsinformatie wanneer u uw klanten factureert.

https://factuur.tips/nl/zzp/factuur-maken/download-factuur-voorbeeld-in-word

0

23) Welke belastingaftrek of voordelen kan ik toepassen in aangiften als ondernemers (eenmanszaak o VoF)?

Er zijn bijvoorbeeld verschillende soorten voordelen.

 

In DE BTW aangifte kunt u het volgende voordeel gebruiken, :

Het voordeel van de kleineondernemersregeling, dat wil zeggen gat u geen belasting betaalt over de btw aangifte, wanner de som van de btw die door het hele jaar door uw bedrijf moet worden betaald, minder is dan € 1345.- gedurende het jaar. Als het btw tarief voor uw bedrijf gedurende het jaar tussen € 1345.- en € 1883.- ligt, betaalt u slechts een percentage van de belastingen van de aangifte van de btw. Tenslotte, als het btw-tarief voor uw bedrijf gedurende het jaar groter is dan €1883.- dan betaalt u 100% van de belastingen op de btw-aangifte. Houd er rekening mee dat deze regel op 1 Januari 2020 zal veranderen.

 

In de Omzetbelasting heeft u de volgende voordelen:

  1. Zelfstandigenaftrek

Als u aan de volgende voorwaarden voldoet, kunt u van toepassing zijn op dat voordeel:

ü U bent ondernemer voor inkomstenbelasting. Of u dat bent of niet, hangt volledig van uw situatie af. U kunt de Ondernemers check controleren als u fiscaal ondernemer bent via de volgende link:  https://www.belastingdienst-ondernemerscheck.nl/

ü 1225 uren criterium (urencriterium), als u een ondernemer bent die minstens 1225 uren in uw kalenderjaar aan uw onderneming is toegewijd, kunt u in aanmerking komen voor het belastingvoordeel in de vorm van een subsidie voor zelfstandige werknemers.

 

Hieronder geven we enkele voorbeelden:

  • Als u uw bedrijf op 15 augustus 2019 heeft geregistreerd, is het criterium hetzelfde, dat wil zeggen dat u van 15 augustus tot 31 december minimaal 1225 uur moet besteden om op die uitkering in te gaan.
  • Maar als u uw bedrijf registreert op 1 Januari 2019, kunt u 1225 uur verzamelen tussen 1 Januari en 31 December 2019, wat overeenkomt met 25 uur per week geïnvesteerd in uw bedrijf.
  • Als je ook een eigen bedrijf hebt, werk je als werknemer voor een ander bedrijf, om 1225 uur is dit alleen van toepassing als je meer dan 50% van je tijd aan je eigen bedrijf besteedt.
  • Om dit voordeel aan te vragen, moet u de hele tijd registreren die u aan uw bedrijf besteedt, zoals tijd praten met klanten, vervoer om uw klant te ontmoeten, voorbereiding van e-mails, promoties, telefoongesprekken met klanten, reizen, uw administratie doen, vergaderingen, tijd om de marketing van uw bedrijf, enz. Voor te bereiden ziekte en vakantie-uren tellen niet mee.
  • In geval van een audit door de belastingdienst moet u kunnen aantonen dat u die uren voor uw bedrijf hebt gewerkt.

 

Als u aan de vereisten voldoet, is de aftrek van de opdracht van de zelfstandige werknemer (Zelfstandigenaftrek) als volgt:

  • In 2018: maximaal € 280.-
  • In 2019: ook een maximum van € 7.280.-

 

  1. b) Startersaftrek

Als u aan de volgende voorwaarden voldoet, kunt u van toepassing zijn op dat voordeel:

 

  • U heeft recht op zelfstandigenaftrek.
  • U hebt de zelfstandigenaftrek in de afgelopen 5 jaar maximaal 2 keer gebruikt.

Als u aan de vereisten voldoet, de aftrek van de startopdracht voor ondernemers (startersaftrek) is als volgt:

In 2018: het is € 2.123.-euros

En 2019: ook   € 2.123.-

0

24) Ik heb mijn bedrijf (eenmanszaak of VoF) geregistreerd bij de Kamer van Koophandel (KVK) op 9 Januari 2019, maar ik heb geen aankoop of verkoop gehad sinds ik het heb geregistreerd, ben ik verplicht om de btw-belasting in te dienen?

Ja, nadat u uw bedrijf in het KVK hebt geregistreerd, bent u verplicht om de btw aangiften op kwartaalbasis te doen, u hebt nog geen inkomsten of uitgaven als bedrijf gehad. Btw aangiften worden gedaan in Januari, April, Juli en Oktober van elk jaar. Aangezien uw bedrijf zich heeft geregistreerd in de maand waarin de aangiften worden gedaan (in Januari), moet u niet de aangifte van dat kwartaal doen, maar die van het volgende kwartaal, dat wil zeggen de aangifte van de maand April. Als u de btw aangifte niet verzendt, ontvangt u automatisch een boete van de belastingdienst.

0

25) Ben ik als ondernemer verplicht om een zakelijke bankrekening te hebben of kan ik mijn persoonlijke account gebruiken?

Als u een bedrijf (eenmanszaak of VoF) hebt geregistreerd, hoeft u geen zakelijke bankrekening te openen, maar het is raadzaam om een zakelijke bankrekening te hebben, omdat dit de administratie voor u en de accountant vergemakkelijkt bij het identificeren van uitgaven of inkomsten met betrekking tot uw bedrijf. Naast meer veiligheid en formaliteit voor klanten of leveranciers die met uw bedrijf werken. U moet er rekening me houden dat het hebben van een zakelijke bankrekening vaak maandelijkse kosten met zich meebrengt, sommige banken hebben zakelijke bankrekeningen met lagere bankkosten gedurende de eerste 2 jaar van oprichting.

0

26) Ik heb mijn bedrijf geregistreerd bij de KVK(eenmanszaak en VoF) en ben zwanger geworden, dus ik kan een paar maanden niet werken voor mijn bedrijf, kan ik wat hulp vragen?

Als u een zakenvrouw bent en zwanger bent, kunt u een zwangerschapsuitkering aanvragen. Deze regeling heet Zwanger en zelfstandige (ZEZ) en het UWV word gevraagd. Nadat u uw aanvraag heeft ingediend bij UWV analyseren ze uw geval en kunnen ze u een zwangerschap salaris geven van minimaal 16 weken. Gedurende deze periode kan ze geen inkomstenfactuur afgeven aan zijn klanten. Het moederschapsloon wordt eenmaal per week uitbetaald. U kunt een ZEZ- Uitkering aanvragen vanaf het moment dat u 24 weken zwanger bent. U kunt het verzoek uiterlijk 2 weken voor de startdatum van uw zwangerschapsverlof indienen. U kunt ook met terugwerkende kracht een ZEZ- uitkering aanvragen voor 1 jaar, maar in dit geval ontvangt u minder voordelen. Als u de uitkering na 1 jaar aanvraagt, ontvangt u geen voordelen meer.

0

27) Wat is het verschil tussen BSN en RSIN?

Alle rechtspersonen en verenigingen, zoals BV’s, stichtingen, algemene verenigingen (VoF) en maatschappen, niet die van een enkele eigenaar (eenmanszaken), ontvangen een Kamer van koophandel (KVK) en een informatie nummer van juridische entiteiten en bedrijven (RSIN) bij registratie bij de Kamer van Koophandel. Dit nummer wordt, net als het BSN- nummer, gebruikt om gegevens uit te wisselen met andere organisaties, zoals de belastingdienst.

0

28) Welke soorten subsidies bestaan er via toeslagen?

Er zijn de volgende subsidies:

 

  • Zorgtoeslag

De zorgtoeslag is een bijdrage in de kosten van uw Nederlandse zorgverzekering. U kunt een zorgsubsidie ontvangen. Deze subsidie kan worden aangevraagd als u minder dan €22.700.- per jaar verdient (Geschat op 2019)

 

  • Huurtoeslag

De huursubsidie is een bijdrage in de huurkosten van uw woning. Deze subsidie kan worden aangevraagd als u minder dan €29.500.- per jaar verdient en ook de in het medium inbegrepen huurkosten niet hoger zijn dan €700.- (Geschat op 2019)

 

–           Kinderopvangtoeslag 

Als uw kinderen naar de kinderopvang gaan, kunt u kinderopvangtoeslag krijgen. Dit is een bijdrage in de kosten voor de kinderopvang. U kunt de subsidie aanvragen als u geregistreerde kinderopvang gebruikt en als u en uw partner werken. Maar soms kun je de opdracht ook krijgen als je niet werkt of als je partner een cursus volgt. Het bedrag dat u ontvangt is afhankelijk van de uren die u werkt, het type kinderopvang en het aantal uren dat u gebruikt. Bovendien moet u kind in de zelfde adres leven als de ouders.

 

  • Kindgebonden Budget

Het budget voor kinderen is een bijdrage in de kosten van kinderen tot 18 jaar. U ontvangt dit bovenop de uitkering per kind. Dit budget is ook afhankelijke van het inkomen als koppel.

 

  • Kinderbijslag

De hoogte van de kinderbijslag is afhankelijk van de leeftijd van uw kind. Dit bedrag neemt toe wanneer het kind 6 wordt en neemt weer toe wanneer het kind 12 wordt. We betalen de kinderbijslag aan het einde van het kwartaal. Bijvoorbeeld, in 2019 voor kinderen van 0-5 jaar wordt het bedrag van €221,49 betaald, kinderen van 6-11 jaar wordt het bedrag van €268,95 betaald, voor tieners van 12-17 jaar wordt het bedrag van €316,41 betaald dus driemaandelijks (januari, april, juli en oktober).

0

29) Hoe weet je zeker of ik toegang heb tot een van de subsidies?

U kunt de toeslagenpagina openen en het resultaat direct in het systeem bekijken. U moet eerst het jaar invoeren waarin u de subsidie wilt aanvragen, uw persoonlijke gegevens en het soort subsidie toevoegen. Het systeem maakt een geschatte berekening of u deze subsidie wel of niet kunt aanvragen, zie de berekening op de volgende link:

https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

0

30) Kan ik zorgtoeslag aanvragen omdat ik mijn ziekteverzekering in het jaar niet heb gebruikt?

Nee, omdat het niet gebruiken van een ziektekostenverzekering gedurende het jaar niet betekent dat u de ziekteverzekeringssubsidie kunt aanvragen. Afhankelijk van uw jaarinkomen kunt u de subsidie alleen aanvragen.

Bijvoorbeeld, als uw inkomen gedurende het jaar 2019, niet hoger was dan €29.500 dan kan u de zorgtoeslag aanvragen.

0

31) Waar hangt het van af dat ik huurtoeslag kan vragen?

Het hangt af van het inkomen dat u gedurende het jaar hebt gehad dat u de subsidie wilt aanvragen.

Als u bijvoorbeeld in 2019 alleen woont en uw inkomen niet hoger is dan € 22.700.- per jaar, kunt u naast de huurkosten inclusief services waarvoor u niet meer dan gemiddeld €700.- betaald, de huurverzekeringssubsidie aanvragen. Houd er rekening mee dat als u niet alleen woont, het inkomen van alle bewoners op dat adres niet meer dan €30.825.- per jaar kan bedragen om de huursubsidie aan te vragen.

0

32) Waar hangt het van af dat ik huurtoeslag kan vragen?

Het hangt af van het inkomen dat u gedurende het jaar hebt gehad dat u de subsidie wilt aanvragen.

0

33) Wat is het Wereldinkomen?

Het Wereldinkomen zijn inkomsten buiten en binnen Nederland. Als u een van de subsidies hebt aangevraagd maar u bent geregistreerd met een adres in Spanje, dan zal de afdeling toeslagen u om een bewijs van inkomsten binnen en buiten Nederland vragen om de subsidies te berekenen.

0

34) Ik ga een auto kopen in Nederland, welke belasting moet ik betalen voor de auto?

Als u in Nederland woont en een motorvoertuig (auto, bestelwagen, motor, aanhangwagen of vrachtwagen) bezit, moet u de voertuigbelasting MRB (Motorrijtuigenbelasting) betalen. U ontvangt ook automatisch een evaluatie van de belasting dienst en de Nederlandse douane. De belasting is afhankelijk van het type auto dat u koopt, de provincie waar u woont, het type brandstof dat u gebruikt (diesel, benzine, gas, enz.) En het gewicht van de auto. Al deze kenmerken bij elkaar opgeteld, is dat de voertuigbelasting wordt berekend, die om de drie maanden wordt betaald. Op de volgende pagina kunt u automatisch de MRB (Motorrijtuigenbelasting)berekenen:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/auto-en-vervoer/content/hulpmiddel-motorrijtuigenbelasting-berekenen

0

35) Als ik een voertuig heb met een elektromotor of een waterstofverbrandingsmotor, moet ik voertuigbelasting betalen MRB (Motorrijtuigenbelasting)?

Nee, in dat geval hoeft geen MRB (Motorrijtuigenbelasting) te worden betaald. Auto’s die brandstof besparen, zijn vrijgesteld van degelijke belastingbetalingen.

0

36) Moet ik voertuigbelasting betalen als mijn auto hybride is?

Ja, in dit geval moet u belasting betalen, maar slechts de helft van de MRB (Motorrijtuigenbelasting).

0

37) Mijn auto heeft een buitenlandse registratie, moet ik belasting betalen?

Als u inwoner bent van Nederland en een auto heeft met een kenteken met buitenlandse registratie, moet u de Nederlandse motorrijtuigenbelasting MRB (Motorrijtuigenbelasting) betalen voordat u de auto in Nederland gebruikt. In de volgende link vindt u het formulier voor de melding van een auto met buitenlandse registratie:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/aangifte_motorrijtuigbelasting_buitenlands_kenteken

0

38) Ik wil mijn auto importeren uit Spanje in Nederland, welke belasting moet ik betalen?

U moet de belasting betalen voor persoonlijke voertuigen en motorvoertuigen genaamd BPM (Belasting van Personenauto’s in Motorrijtuigen), als u een nieuw personenvoertuig, motorfiets, bestelwagen in Nederland koopt of een auto uit het buitenland importeert. Er zijn echter ook andere gevallen waarin de BPM wordt betaald. De BPM – belasting (Belasting van Personenauto’s op Motorrijtuigen) is afhankelijk van het motorvoertuig en het BPM – tarief, dat wordt bepaald door de uitstoot van CO2.

0

39) Ik wil mijn auto importeren uit Spanje, welke belasting moet ik betalen?

U moet de belasting betalen voor persoonlijke voertuigen en motorvoertuigen genaamd BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen).

0

40) Als ik een auto of motor registreer vanuit het buitenland, in het Nederlandse RDW (Dienst Wegverkeer), voertuigregistratiesysteem, moet ik dan een verklaring van de BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen) indienen?

Ja, maar voordat u een BPM-verklaring (Belasting van Personenauto’s Motorrijtuigen) kunt indienen, moet u de auto, vrachtwagen of motorfiets identificeren of inspecteren bij een RDW- inspectiestation (Rijks Dienst Wegverkeer). De RDW (Rijks Dienst Wegverkeer) is de organisatie die alle motorvoertuigen en rijbewijzen in Nederland registreert. Vanaf 1 November 2018 moet u de BPM- verklaring indienen met behulp van het formulier BPM-aangifte/kennisgeving/specificatie. U moet deze verklaring met de gevraagde bestanden in een verzegelde envelop verzenden naar:

Belastingdienst.

Postbus 2710

6401 DE Heerlen

Nederland

0

41) Wanneer moet ik een verklaring voor BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen), indienen voor persoonlijke voertuigen en motorvoertuigen?

Als u in Nederland een nieuwe personenauto of een nieuwe motorfiets hebt gekocht, zal de importeur een aangifte indienen en namens u de BPM betalen. Zodra de BPM-aangifte is ingediend en de BPM-belastingen zijn betaald, zal de RDW LA RDW (Dienst Wegverkeer), de organisatie die alle motorvoertuigen en rijbewijzen in Nederland registreert, de registratiedocumenten voor voertuig in orde maken. Hierna kunt u uw personenauto of motorfiets op de openbare weg gebruiken.

0

42) Ik heb een erfenis ontvangen van een niet- Nederlands familielid, ik woon in Nederland, moet ik belasting betalen voor die erfenis in Nederland?

U betaalt geen successierechten in Nederland als:

  • De waarde van uw erfenis is kleiner dan of gelijk aan uw afstandsverklaring, kijk op de volgende pagina https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/erfbelasting/content/vrijstelling-erfbelasting
  • De overledene was niet Nederlander
  • De overledene was Nederlander en woonde ook meer dan 10 jaar buiten Nederland.
0

43) Ik heb een erfenis uit Nederland ontvangen en woon in het buitenland. Waar moet ik de erfbelasting betalen?

  • Als u buiten Nederland woont, moet u er rekening mee houden dat elk land zijn eigen regels voor successierechten heeft. Dan moet u rekening houden met het land dat woont of een verklaring moet afleggen en ook waar u het moet doen, in Nederland of in uw eigen woonplaats.
0

44) Wanneer moet ik erfbelasting betalen in Nederland?

Als de overledene in Nederland woonde en zijn erfenis hoger is dan zijn vrijstelling. Kijk op de volgende pagina over vrijstellingen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/erfbelasting/content/vrijstelling-erfbelasting

0

45) Wanneer betaal ik de successierechten in mijn woonland?

  • Omdat de belastingregels in alle landen verschillen, kan helaas niet worden uitgelegd hoe de regels in elk land werken. Het is beter om te onderzoeken wat de erfbelastingwetgeving is in het land waar u woont.
0

46) Hoe voorkom ik dat ik dubbele successierechten betaal? Met andere woorden, moet ik belasting betalen over dezelfde erfenis in Nederland en ook in het buitenland?

  • In dat geval geeft u (de erfenis) aan in uw belastingaangifte in Nederland. Omdat Nederland misschien een belastingverdrag heeft met hun woonland om dubbele belasting te voorkomen. Dan verrekenen we de belasting in het buitenland met de Nederlandse successierechten.
0

47) Wat is het U1 formulier en waar wordt het formulier gevraagd? Ik ben een Spaanse burger.

Formulier U1 is een document dat de bijdrage / werkperioden certificeert die een werknemer heeft opgebouwd in de landen van de Europese Unie. In het geval van Nederland wordt dit document uitgegeven door het UWV. Met dit document kun je naar het uitzendbureau van elk land van de Europese Unie waar je legaal woont en een werkloosheidsuitkering hebt  aangevraagd. Het aantal maanden werkloosheidsuitkering is afhankelijk van het aantal jaren dat u hebt gewerkt.

Als u bijvoorbeeld in Nederland een werkloosheidsuitkering wilt aanvragen, ontvangt u voor elk werkjaar 4 maanden werkloosheidsuitkering.

 

U kunt formulier U1 via deze link aanvragen

https://www.uwv.nl/particulieren/formulieren/aanvragen-formulier-e301-pd-u1.aspx

U hoeft alleen het formulier in te vullen en per post te verzenden. Het kan 6 tot 8 weken duren om te reageren en formulier U1 met het officiële zegel te verzenden naar het adres waar u woont.

 

Adres waar u het verzoek voor formulier U1 naartoe moet sturen

UWW Internationaal

Postbus 124

7550 AC Hengelo

Nederland

 

Verzend de volgende ondersteunende documenten voor snellere verwerking:

  • Kopie van uw arbeidsovereenkomst.
  • Kopie van uw maandelijkse loonlijst voor de laatste 3 maanden.
  • Kopie van de verklaringen van uw werkgever (gewerkte periodes en reden voor ontslag)
  • Kopie van uw ontslagbrief (indien van toepassing)
0

48) Wanneer wordt de werkloosheidsuitkering verkregen en waar wordt deze aangevraagd?

  • Als u bent geregistreerd in Nederland, kunt u zich rechtstreeks wenden tot het UWV.
  • Als u in een ander land van de Europese Unie woont, maar u hebt in Nederland gewerkt, bijvoorbeeld Spanje, moet u eerst formulier U1 aanvragen (waar de perioden staan dat u in Nederland hebt gewerkt) en dit vervolgens indienen bij het uitzendbureau van het perspectieve land.
0

49) Hoe kan ik mijn werkende leven van hier naar Spanje brengen? Waar moet ik heen

U moet formulier U1 aanvragen bij het UWV, controleer de eerdere antwoorden van de procedure.

Formulier U1 is een document dat de bijdrage / werkperioden certificeert die een werknemer heeft opgebouwd in de landen van de Europese Unie. Wanneer u die per post ontvangt, kunt u naar het werkloosheidsagentschap van Spanje gaan en een werkloosheidsuitkering aanvragen.

0

50) Kunt u mij adviseren over contractbreuken of arbeids misbruik in Nederland?

Ons bedrijf biedt geen beoordeling diensten of advies over klachten van arbeids misbruik, maar er zijn organisaties waar u een dergelijk overleg kunt plegen:

 

a) Fairwork Nu

https://www.fairwork.nu/

Teléfoon: +31 6 15 49 66 00

FAQ: https://www.fairwork.nu/faq/

 

b) Bureau voor naleving van de arbeidsovereenkomst van werknemers (tijdelijke contracten)

www.sncu.nl

Email: helpdesk@sncu.nl

 

c) Rijksoverheid (misbruik van buitenlandse werknemers)

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/buitenlandse-werknemers/concurrentie-en-illegale-arbeid-buitenlandse-werknemers

 

Telefoon in Nederland: 1400

Telefoon buitenland: +31 70 2140214

Whastapp: +31 65500 1400

Facebook: https://www.facebook.com/Rijksoverheid/

 

d) Inspectie SZW

https://www.inspectieszw.nl/melden

Bel 0800-5151 (ook als u anoniem een melding wilt doen)

 

Opmerking: houd er rekening mee dat de regels van de overheidsorganisaties van jaar tot jaar kunnen verschillen. Als u de regels in detail wilt bekijken, raden we klanten altijd aan de officiele pagina’s van Nederlandse organisaties te bekijken.

0

ONTDEK

Onze diensten

Administratieve diensten

Directe toegang tot ons PSM Consultancy online platform, waar elke klant zijn btw-aangifte kan bekijken.

Toegang tot actuele en historische btw-aangifteverslagen.

Registratie en bezichtiging van facturen op het online platform.

Om te zoeken naar facturen geregistreerd op het online platform, jaarlijkse winstgrafiek van uw bedrijf, registers van werktijden en het beheer van klanten en leveranciers.

Lees meer

Boekhoudkundige diensten

Beoordeling van inkomsten- en onkostenfacturen.

Advies over factureringsregels.

Wij maken de balans van uw bedrijf op.

Wij maken het rapport op van de winst en verlies van uw bedrijf.

Lees meer

Belastingdienst

BTW-aangifte.

Aangifte inkomstenbelasting (formulier P, M en C).

Advies over fiscale voordelen voor bedrijven.

Advies aan audits.

Informatie over 30% uitspraak (regeling).

Lees meer

GA NAAR ONS

Belastingportaal
KLIK HIER
0